به‌علاوه نقد

 در نام و نشان كتب شعر (ققنوس در باران- احمد شاملو) / ارمغان بهداروند
احمد شاملو ققنوس در باران را در سال 1345 منتشر كرد. شاملو در اين دفتر اقتدار ادبي خود را در شعرهاي تازه اش به نمايش مي گذارد، اقتداري كه از پس سال ها تجربه و تمرين و اميدواري به دست آمده است. «ققنوس در باران متضمن زباني است كه در عين حال كه نسبت به زبان هواي تازه و باغ آينه بسيار ...
 در نام و نشان كتاب (ماخ اولا- نيما يوشيج) / ارمغان بهداروند
ماخ اولا از جمله کتاب­ هایی است که پس از مرگ نیما منتشر گردید. نیما در دفتر ماخ اولا به عنوان ناظری است که طبیعت را روایت می­ کند و شعرش مستقیماً تحت تاثیر این طبیعت است. نیما در این دفتر اگر چه بیشتر در روایت طبیعت و کوه و رودخانه به سر می ­برد اما نیم نگاهی به اجتماع ...
 در نام و نشان كتاب شعر (هواي تازه- احمد شاملو) / ارمغان بهداروند
احمد شاملو هواي تازه را در سال 1336 منتشر کرد. دكتر پروين سلاجقه در بررسي گفتار و سبك شعر شاملو مي­ نويسد: «اين آشنايي اتفاق ساده ­اي نيست بلكه اتفاقي است از نوع نزول­ بخشي از بهشت در سرزمين باير شعر يك شاعر. هبوط شاملو از زبان رسمي، پرمدعا و خام اشعار آغازين به اين سرزمين ...
 در نام و نشان كتاب شعر( حنجره زخمي تغزل- حسين منزوي) / ارمغان بهداروند
حنجره ی زخمی تغزل در سال 1350 منتشر گردید. این مجموعه که نخستین دفتر شعری حسین منزوی بود در همان سال به عنوان مطرح ترین کتاب شعر جوان برگزیده شد و به عنوان یکی از امیدهای غزل سرایی مطرح گردید. علي باباچاهي نيز در اين مورد گفته است. «وقتي حنجره زخمي‏ تغزل منتشر شد، من از جمله ...
 در نام و نشان کتب شعر (ارغنون - مهدی اخوان ثالث) / ارمغان بهداروند
مهدی اخوان ثالث اولین مجموعه­ ی خود را در سال 1325 به نام ارغنون منتشر کرد که در برگیرنده­ ی اشعاری از قبیل غزل، قصیده، رباعی، قطعه و ... بود. «ارغنون تجربه­ ی اول اخوان در شاعری است. بسیاری از شعرهایی که در چاپ اول این مجموعه آمده بود از قوت هنری برخوردار نبودند. از همین رو ...
 روايتي از معشوقه انگاري در شعر نزار قباني و احمد شاملو / ارمغان بهداروند
زن بنا به ماهيتى فطرى، زاده نمى شود بلكه جامعه از او به تدريج يك «زن» يعنى موجودى فرودست مى‌ سازد. «سيمون دوبووار» گوينده‌ى اين كلام با شهامت و جسارت خود توانست ديدگاه ارتجاعى «زن ستيزى» معاصر را به چالش وادار و به طرح جدى‌ترين جريان‌هاى تحقير زن در ...
 شاعرانگي هاي بيهقي / ارمغان بهداروند
تاريخ هم چون رودخانه اي است كه در بستر ذهني مولف خود جريان مي يابد و نقش و رنگ مي گيرد و بازآفريده مي شود . فراموش نبايد كرد كه در اين آفرينش اگر چتر واقعيت بر عرصه ي توليد اثر گشوده شده باشد ، محصول نهايي مي تواند ضمن تعريف رسالت تاريخي خود كه بازآفريني صادقانه ي كنش هايي است كه ...
 در نام و نشان كتب شعر (وقت خوب مصائب) / ارمغان بهداروند
احمد رضا احمدی دومین دفتر شعر خود را با نام وقت خوب مصائب در سال 1347 منتشر کرد. «احمد رضا احمدی در وقت خوب مصائب شاعری با ذهنیت روایت گری که تداعی کننده وضعیت روحی و عاطفی است. مضامینی سوال برانگیز میان متن و مخاطب با همگرایی روایی و کنشی است. احمدی جزو شاعران معناگر و تصویر ...
 اپراتور يا هنرمند؟ / ابراهیم اسماعیلی‌اراضی
  از آنجا كه هنر و ادبيات، از جنس آگاهي هستند، عناصر آنها نيز نمی‌توانند با آگاهی بی‌نسبت باشند؛ یعنی باید هم از جنس آگاهی باشند، هم آگاهانه در کنار یکدیگر انتخاب شوند و هم به شكلي ساخته و پرداخته و به‌آيين، به بيان برسند. بخشي از اين آگاهي به شناخت‌ها و ...
 سلسله مباحث طنز خلاق 2: شوخ طبعی چیست؟ / عبدالله مقدمی
همه ما شنیده‌ایم که «ایرانیان مردمان شوخ‌طبعی‌اند.» این موضوع اما تنها تلقی خودمان نیست، بلکه در بسیاری از اسناد تاریخی جهانگردان بیگانه، به روحیهء بذله‌گو و حاضرجواب ایرانیان اشاره شده است. محمدعلی جمال‌زاده در کتاب «خلقیات ما ایرانیان» می‌نویسد: ...
 در نام و نشان كتب (من فقط سپيدي اسب را گريستم) / ارمغان بهداروند
من فقط سپیدی اسب را گریستم   احمدرضا احمدی دفتر شعر من فقط سپیدی اسب را گریستم را در سال 1350 منتشر کرد. احمدی که از معروف ­ترین چهره­ های شعر غیرمتعهد و از بنیانگذاران موج نو است، با ترویج تئوری شعر بدون گرایش اجتماعی و تعهدآور در آن سال­ ها نوعی شعر خاص در جریان معاصر ...
 در نام و نشان كتب شعر (با دماوند خموش) / ارمغان بهداروند
سياوش كسرايي دفتر شعر با دماوند خاموش را در سال 1345 منتشر كرد. اين دفتر 100 صفحه­اي كه بعدها به عنوان يكي از مهمترين دفاتر شعري دهه­ ي چهل محسوب شد تاثير بسياري در ميان خوانندگان و مخاطبان شعر مقاومت باقي گذاشت. كسرايي كه علاقمندي و اصرار خود بر سرايش شعرهاي سياسي را طي اين ...
 در نام و نشان كتب شعر (از زبان برگ) / ارمغان بهداروند
از زبان برگ   از زبان برگ سومين مجموعه ­ي شعر محمدرضا شفيعي كدكني است كه در ارديبهشت سال 1347 منتشر گرديد. در اين مجموعه شاعر با رهايي از تأثير زبان شاعراني هم چون اخوان ثالث، راهي مشخص براي خويش برگزيده است كه شعرش را سرشار فضاهاي روشن و آرزوهاي محيط پيراموني مي­نمايد. ...
 در نام و نشان كتب شعر- 13 (مرثيه هاي خاك) / ارمغان بهداروند
اين مجموعه در سال 1348 منتشر گرديد كه در برگيرنده ي 13 شعر از شاعر بود كه در طي سال هاي 1345 تا 1348 سروده شده بودند. «مجموعه ي مرثيه هاي خاك همراه با عنوان مرثيه گون خود، انديشه هاي جدي شاعر درباره ي «مرگ» را شكل داده است، هم چنين در هم نوايي با اين فضا اسامي بيشتر اشعار مجموعه ...
 مسأله‌ي معاصرت / ابراهيم اسماعيلي‌اراضي
به نام خدا مسأله‌ي معاصرت با يكي از دوستان دانشي و خلاق كه در عين غزلسرابودن، در نوشتن و خواندن، انتظارات جدي و تازه‌اي از شعر دارد، درباره جريان‌ها و افراد فعال در شعر كلاسيك اين‌روزها گفت‌وگو مي‌كرديم. دوست گرانقدرم كه با نگاه نوجويانه و ...
 سلسله مباحث طنز خلاق 1: طنز یا شوخ‌طبعی؟ / عبدالله مقدمی
احتمالاً برای شما هم هر روز به شکل‌های گوناگون از راه‌های مجازی و حقیقی مطالبی معمولاً خنده‌آور می‌رسد که نویسنده یا ارسال‌کننده آن مدعی است «طنزند». لطیفه یا joke، جملات کوتاه مسخره‌آمیز، تغییر دادن عامدانه جملات یا شعرهای مختلف و ... همه مطالبی است که تحت ...
 در نام و نشان كتب شعر (12) / ارمغان بهداروند
حریق باد   نصرت رحمانی حریق باد را در سال 1349 منتشر کرد. گلسرخی در نقد این دفتر چنین نوشته است: «رحمانی گزارشگر است اصولاً اساس کار او بر مبنای گزارشگری است. گزارش او هشدار می ­دهد. هشدار به سقوط در پرتگاه، تیغی که به گردنت نزدیک می ­شود و سکوتی که تو را چون مرداب می ...
 در نام و نشان كتب شعر (11) / ارمغان بهداروند
جهان و روشنایی­ های غمناک علی باباچاهی دفتر شعر جهان و روشنایی­ های غمناک را در سال 1349 منتشر کرد. باباچاهی در این دفتر شاعری تغزلی است که که روایت­ گر حدیث عشق و شوریدگی­ های شاعرانه ­ی خود است هر چند تصویر شاعر در این شعرها کمی نومیدانه و کسالت­ آور است. خسرو گلسرخی ...
 در نام و نشان كتاب شعر (10) / ارمغان بهداروند
ارغنون مهدی اخوان ثالث اولین مجموعه ی خود را در سال 1325 به نام ارغنون منتشر کرد که در برگیرنده ی اشعاری از قبیل غزل، قصیده، رباعی، قطعه و ... بود. «ارغنون تجربه ی اول اخوان در شاعری است. بسیاری از شعرهایی که در چاپ اول این مجموعه آمده بود از قوت هنری برخوردار نبودند. از همین رو ...
 در نام و نشان كتب شعر (9) / ارمغان بهداروند
تولدی دیگر   تولدی دیگر فروغ فرخزاد در سال 1342 منتشر گردید. این دفتر فروغ از پس سه دفتر اسیر، دیوار و عصیان که موجی از رویارویی­ های ادبی و اجتماعی را در پی داشتند، منتشر می­ گردید. شاعر این مجموعه­ ها شاعری است که از پس تلخی­ های زندگی خصوصی خود و نیز ناگواری ­های ...