حادثه در سطح جهانی




عنوان مجموعه اشعار : مجموعه اول
شاعر : مرتضی شادمان فرد


عنوان شعر اول : دلشوره
ای دختر زیبا که ازاین کوچه روانی
ای عابر هر روزه ی بی نام و نشانی

دلشوره ی شیرینِ تو افتاده بجانم
از بس که سراپا نمکی..پر هیجانی

چشمان تو بانو همه را کشته و دیگر
کم مانده شود حادثه در سطح جهانی

ایکاش که چشمت گره میخورد به چشمم
یک لحظه فقط...ثانیه ای...قطره چکانی

با هر قدمی "ناز" بپاشی به نگاهم
گویی که مخاطب، تو از اهنگ "بنانی"

شاعر شده ام بس که غزل از تو سرودم
دیگر بزنم جار تو را با چه زبانی؟

هر بار که گنجشک دلم سمت تو آمد
ترسید که خشمت بکند سنگ پرانی

بیچاره دلم حرف خودش را نزد و رفت
ترسید براشفته شوی یا عصبانی

کابوس جدایی تو مهمان شبم شد
یک خواب پر از وحشت و ترس و نگرانی

در جاده ی خلوت که تهش دیده نمیشد
راهی شده بودی به سفر با چمدانی

با دلهره ات از دلِ کابوس پریدم
رفتم به همان کوچه که هر روز در انی

بی وقفه دویدم که دلم گرم بماند
با فکر رسیدن به قراری خودمانی

اینبار همان لحظه ی اول که بیایی
اسرار دلم را شده با چرب زبانی

میگویم و امّید.. که انرا بپذیری
زانو بزنم تا نروی.. تا که بمانی

لطفا همه را دور کن از خانه ی قلبت
من باشم و قلب تو پس از خانه تکانی

تعبیر شود پیش تو، رویای قشنگم
هر لحظه و هر ساعت و هر وقت و زمانی

رویای من ان لحظه ی خوشبختیِ محض است
ان لحظه که من را تو به اغوش کشانی

من شعر بریزم به سراپای نگاهت..
تو رقص کنان نغمه ای از عشق بخوانی...


#مرتضی_شادمان

تیر _ ۱۴۰۰

عنوان شعر دوم : ..
..

عنوان شعر سوم : ...
...
نقد این شعر از : آرش شفاعی
شما توان فوق العاده‌ای درسرودن شعر روایی، بلند و قصه گو دارید و سعی کنید این استعداد خود را با مطالعه بیشتر و روی آوردن به مضمون‌ها و قصه‌های تازه و خلاقانه روز به روز بیشتر بروز دهید. نخستین و مهمترین ایراد در شعر شما این است که متاسفانه زبان شعری شما گاهی با بی دقتی‌هایتان، سست و تق ولق می‌شود. این ایراد، شاید در نگاه نخست به چشم خودتان نیاید اما مخاطب حرفه ای شعر، آن را به سرعت تشخیص می‌دهد. برای اینکه متوجه شوید این بی دقتی‌ها در شعرتان چقدر زیاد است، چند بیت را با هم مرور می‌کنیم:
ای دختر زیبا که ازاین کوچه روانی
ای عابر هر روزه ی بی نام و نشانی
این بیت، بیت اول و مطلع شماست یعنی بیتی که بیشتر از ابیات دیگر در چشم مخاطب است. در همین بیت اول، نشانی را اشتباه به کار برده اید. نشانی یعنی محل و آدرس، شما آن را به جای نشان به کار برده اید که درست نیست.
چشمان تو بانو همه را کشته و دیگر
کم مانده شود حادثه در سطح جهانی
بیت نامفهوم است. این حادثه در سطح جهانی چه شود؟ تکرار شود؟ اتفاق بیفتد؟...؟ این بخش از ساختار طبیعی کلام، در شعر شما بی دلیل حذف شده است.
ایکاش که چشمت گره میخورد به چشمم
یک لحظه فقط...ثانیه ای...قطره چکانی
قطره چکانی، واحد زمان نیست. قطره چکانی اصطلاحی برای نشان دادن کند اتفاق افتادن یک مسأله است. مثلاً می‌گویند اطلاع رسانی قطره چکانی، یعنی اطلاع رسانی که با تأخیر و کند صورت می‌گیرد. نمی‌شود آن را معادل ثانیه قرار داد.
بیچاره دلم حرف خودش را نزد و رفت
ترسید براشفته شوی یا عصبانی
برآشفته شدن و عصبانی شدن یک چیز است. یکی از این دو به نظر حشو می‌رسد.
با دلهره ات از دلِ کابوس پریدم
رفتم به همان کوچه که هر روز در انی
از دل کابوس پریدم، برای پر کردن وزن آمده است. «دل» کاملاً حشو است چون طبیعت کلام این است که بگوییم از کابوس پریدم.
تعبیر شود پیش تو، رویای قشنگم
هر لحظه و هر ساعت و هر وقت و زمانی
لحظه، ساعت، وقت و زمان هر چهارتا یک چیز است. بازهم خواسته اید وزن را پر کنید، یکی از اینها کافی بود تا متوجه منظورتان بوشیم.
رویای من ان لحظه ی خوشبختیِ محض است
ان لحظه که من را تو به اغوش کشانی
من را به آغوش بکشی درست است نه اینکه من را به آغوش بکشانی!
توصیه می‌کنم شعرهای روایی خوب شاعران امروز بخصوص شعرهای روایی مهدی اخوان ثالث از جمله شعر کتیبه را با دقت و توجه بخوانید تا متوجه شوید یک شعر روایی خوب و منسجم چه ویژگی‌هایی دارد.

منتقد : آرش شفاعی

شاعر، منتقد و روزنامه نگار. متولد 1354 در مشهد، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه قدس.



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.