برای مخاطب امروز، بسرایید



عنوان مجموعه اشعار : ندارد
عنوان شعر اول : ندارد
روی نما و دل ربا، تاک به بر نشسته ام
خام بگیر و پخته کن زرد بگیر و زر فزا
قعر زمین کنون شدم نیک نگر که چون شدم
تا که بروید از دلم همچو تویی فرح لقا
آینه دار آب شو سوی دل خراب شو
هر نفس فسرده را عشق بپاش و تر نما
خون دل سیاوشان چشمه ی جاری رگت
جوش برآر و پر نما بندزده_ پیاله ها
رشته به رشته گیسوان برشکن و پریش کن
دور فکن ز یکدگر جمعیت غنوده را
شاخ برآر و سر بزن بام به بام پرسه زن
چونکه رسی به کوی او جرعه فشان به یاد ما


عنوان شعر دوم : __
__

عنوان شعر سوم : __
__
نقد این شعر از : آرش شفاعی
تجربه کردن، برای هر شاعری لازم است. بخصوص اگر شاعری هنوز در مسیر سرودن به مرحلۀ تثبیت نرسیده باشد. مرحلۀ تثبیت یعنی مرحله‌ای که در آن شاعر از نظر زبان، نگاه و تشخص شعری و ادبی شکل و فرم نهایی آنچه را باید باشد، به دست آورده است. شاعران برای رسیدن به این مرحله، تلاش و جست و جوی زیاد می‌کنند و اگر شاعری کم حوصله و ناشکیبا باشد و بخواهد بدون طی کردن این مراحل به جایی برسد، ادبیات نشان داده است که شکست خواهد خورد. شما هم در مسیر و مرحله‌ای هستید که باید حوزه‌های مختلف شعری را تجربه کنید. مسیری را برگزینید، پیش بروید، حتی ممکن است شکست بخورید و برگردید اما همۀ این تجربه‌ها روزی به کارتان خواهد آمد. تجربۀ شما برای سرودن شعر کلاسیک هم از این جنس است. اگر بخواهم خوش‌بینانه حرف بزنم، تجربۀ مفیدی است. چرا که نشان داده است شما بر اصولی مانند وزن و قافیه تسلط نسبی خوبی دارید. البته باید بیشتر بخوانید و بدانید و تجربه کنید اما همین که در همین مرحله توانسته‌اید شعر را بدون ایراد فاحشی به پایان ببرید، قابل توجه است اما اگر بخواهم کمی بدبینانه هم حرف بزنم، باید بگویم شعر شما در ایجاد ارتباط با مخاطب امروز شعر کلاسیک، ناموفق خواهد بود.
از جنس حرف‌هایی که شما در شعرتان زده‌اید، با همین زبان، با همین تصویرها و با همین لحن، در گذشتۀ ادبی کشور ما زیاد زده شده است. این حرف‌ها و این شکل بیان آنها دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارد. مخاطب اگر بخواهد شعری که کپی برداری از شعر مولاناست بخواند، ترجیح می دهد وقتش را صرف شعر اصلی کند و خودش مولانا بخواند. شعری که برای مخاطب امروز عرضه می‌شود باید با زبان، نگاه و بیان انسان امروز بیان شود. باید تصویرهایی از دل زندگی روزمره و محسوس او داشته باشد. شاخ برآوردن، بام به بام سرزدن، گیسو پریش کردن و از این قبیل اصطلاحات و تصویرها ربطی به زندگی امروز ندارد، در زبان ما هم دیگر جایی ندارد. سعی کنید شعرتان را از این نظر روزآمد و زنده کنید تا بتوانید مخاطب امروز شعر را به سمت خود جلب کنید.

منتقد : آرش شفاعی

شاعر، منتقد و روزنامه نگار. متولد 1354 در مشهد، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه قدس.



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.