دامن‌های خالخالی بیشتری کشف کن




عنوان مجموعه اشعار : .
شاعر : علي صادقي


عنوان شعر اول : .
.

عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : قطعه
رفتي و دلخوش به اينم مي توانم
جاي پايت روي قالي را ببوسم

قانعم حتي به اينكه نقشِ لبهات
مانده بر فنجانِ خالي را ببوسم

خواب ديدم مو پريشان كرده اي تا
اينكه گيسويي خيالي را ببوسم

كاش ميشد بارِ ديگر دامنت را
در تنت آن خالخالي را ببوسم

رفتي اما بوي عطرت مانده اينجا
مانده تا من اين حوالي را ببوسم
نقد این شعر از : فریبا یوسفی
پیش از این هم شعر کوتاهی از آقای صادقی خواندم و مطلبی دربارۀ آن نوشتم. با توجه به سوابقی که از ایشان روی این سایت مشاهده می‌شود، تاکنون ده شعر از ایشان نقد شده است بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به مطالب مندرج دربارۀ شعر او، اندک اندک شعرها رو سوی رشد و تغییر داشته باشند. آنچه موجب تغییر و رشد شعر یک شاعر می‌شود یکی نقد و موشکافی اثر است و در کنار آن، دریافت شاعر، به کار بستن آراء، جمع‌بندی و برآیندسازی از نظرات گوناگون نیز به این امر کمک خواهد کرد. مهم‌تر از هر عامل دیگر، دو رویکرد رفتاری شاعری است؛ یکی مطالعه کردن و دیگری تجربه‌ اندوختن. روشن است که مطالعه، برخورداری از آراء بسیاری صاحبنظران است و نیز تقویت پایه‌های اصولی شعر با هر تعریف و نگاهی. خواندن شعرهای سالم روزگار کهن و امروز نیز در همین راستا تعریف می‌شود. اما تجربه، نگاه دقیق شاعر و حرکت او به چهارسو یا شش جهت زندگی را می‌طلبد؛ درک زوایای گوناگون زندگی و خواه و ناخواه قرار گرفتن در معرض بسیاری از رویدادهای هستی. این بخش از آموزه‌های شاعر، محرک بسیار مهمی برای جهت‌بخشی و شکل‌دادن شعر و فضای شعر هر شاعر است. گفتن از تجربه‌های دیگران هرگز آن‌گونه موثر نخواهد بود که روایت تجربه‌های شخصی و عینی. بنابراین لازم است شاعر در معرض رویدادهای گوناگون قرار گیرد و از چیزهایی بنویسد که آن‌ها را به چشم دیده و با آن رویدادها زیسته است. تجربه به آدمی هدایای بسیاری می‌دهد و جهان فکر و رویاهای آدمی را وسعت می‌بخشد.
با این اوصاف درباره شعر تازۀ جناب صادقی که شباهت با شعر گذشتۀ او دارد سخن همان است که پیش‌تر درباره سرودۀ دیگری از ایشان گفته شد، جز چند مورد جزیی:
پنج بیت، کوتاه و مختصر و یکنواخت، دربارۀ انواع قناعت‌ها و بسنده کردن به کمترین‌ها دربارۀ معشوق، اگرچه غزلی گویا و رسا را شکل داده است اما نمی‌توان انتظار داشت مخاطب نیز به این کم بسنده کند. مخاطب غزل، توقع دارد شعر شکوهمند، متفاوت، شگفت و موثر باشد. لازم است با هر بیت ذهن و دل مخاطب را درگیر فضای ایجاد شده یا سخن گفته شده یا تصویر ساخته شده کرد، اما در این ابیات ما با تلنگر موثری مواجه نیستیم. تقریبا سخنان طرح شده در هر بیت از همان دست است که بسیار گفته‌اند و شنیدیم و خوانده‌ایم.
در صورت سخت‌گیری کمتر، می‌توان تصویر بوسیدن دامن خالخالی در تن معشوق را تا حدودی بدیع و شخصی وصف کرد و سایر ابیات را بیت‌هایی با تصاویر تکراری. اگرچه حرف عشق خود حرفی تکراری است اما قرار است این تکراری به گونه‌ای نامکرر فرم یابد تا اثرگذار باشد.
این شعر به خوبی نشان می‌دهد که آقای صادقی تا افتادن در مسیر خلاق و حرکت در آن برای رسیدن به غزل‌هایی تازه و نوآورانه، چندان فاصله‌ای ندارد و اگر نگاه خود را از تقلید حفظ کند و با چشم خود به جهان اطرافش بنگرد می‌تواند تصاویری از نوع دامن خالخالی را از میان فضاهای تکرارای بیرون بکشد و با کشف تازه‌ها، سروده‌هایی نو به دایرۀ شعرهای سالم و موثر این روزگار بیفزاید.

منتقد : فریبا یوسفی

 شاعر، نویسنده، منتقد ادبی تولد: 22مهرماه 1349، تهران تحصیلات: فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران آثار و فعالیت‌ها: ـ مجموعه شعر "حالا تو"، نشر تکا، 1387(برگزیده جایزه ادبی پروین اعتصامی( ـ "تا روح تنهای تن‌ها"، مجموعه ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.