وزن را بیشتر تمرین کنید



عنوان مجموعه اشعار : دیدار
عنوان شعر اول : دیدار
در آتش هجران تو هرشب که فسردیم
ما جان به در از داغ وصال تو نبردیم
صبر دل بی حوصله سر رفت و بریخت
اما دل خود را که به هرکس نسپردیم
تا که خبرش را نرسانند به یعقوب
این گرگ های قصه را هم خوردیم
ساقی به کجا خفته ای اکنون که عمری
چون تشنه لبان در پی یک جرعه دُردیم
هر شب به فغان از گله وصل تو گوییم
در حسرت آن لحظه دیدار بمردیم

عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : .
.
نقد این شعر از : آرش شفاعی
اگر در هر کتاب ادبی دربارۀ ویژگی های قالب های کلاسیک بخصوص غزل بخوانید، رعایت وزن و قافیه یکی از الزمات این قالب هاست. به عبارتی دیگر و بهتر، اگر شعری در رعایت اسلوب و قاعده های وزن و قافیه موفق نباشد نخواهد توانست در شمار شعرهای کلاسیک وارد شود. به همین دلیل برای هرگونه توفیقی در شعر کلاسیک باید به این قواعد آشنا بود. معمولاً آموختن وزن سخت تر از آموختن قافیه است. دلیل این امر این است که بسیاری از افراد فکر می کنند آموختن سماعی ( از طریق گوش) کفایت می کند. به همین دلیل شاعر شعر می گوید و فکر می کند وزن را هم رعایت کرده است اما در واقع او نتوانسته است بر اساس اسلوب های درست، این کار را بکند. شعر شما دچار این مشکل است و در مواردی وزن را از دست داده اید. برخی ایرادهایی که در وزن وجود دارد با اندکی دستکاری در شعر قابل رفع است مثلاً :
ساقی به کجا خفته ای اکنون که عمری
چون تشنه لبان در پی یک جرعه دُردیم
مصرع اول دچار ایراد است. یک هجای کوتاه کم دارید تا مشکل حل شود مثلاً اگر بعد از اکنون که، یک «به» می آمد مشکل وزن حل بود.
اما در برخی موارد ایراد جدی تر از این حرف هاست و وزن به کلی از دست رفته است.
مثلاً:
صبر دل بی حوصله سر رفت و بریخت
کلمۀ بریخت کلاً وزن را خراب کرده است. یا مثلاً:
تا که خبرش را نرسانند به یعقوب
این گرگ های قصه را هم خوردیم
مصرع دوم ایراد اساسی در وزن دارد. برای همین به شما اکیداً توصیه می کنم که مطالعه و تمرین و تسلط بر وزن را جدی بگیرید.

منتقد : آرش شفاعی

شاعر، منتقد و روزنامه نگار. متولد 1354 در مشهد، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه قدس.



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.