پرورش شوق




عنوان مجموعه اشعار : شروع یک پایان
شاعر : وصال تبریزی


عنوان شعر اول : شوق دیدار
روزها از پس هم میگذرند
شوق دیدار تو اما باقی‌ست
اشک‌ها در پیِ پیشی از هم
شوق دیدار تو اما باقی‌ست
گویی این قلب ضربان کم دارد
شوق دیدار تو اما باقی‌ست
خواب شب در پِی دلتنگی تو
شوخی‌ای غمگین است
و
من هر روز باید
بزنم بر این ‌لب‌
خنده‌ای تلخ از این غمگینی
شوق دیدار تو اما باقی‌ست
تو بگو من تا کِی
پُر کنم چوب خطِ چشم‌به‌راهی‌هایم
تو بگو من تا کِی
بِشُمارم گذرِ عقربه‌یِ این ساعت
که به روی‌ دیوار
گذر عمر بیند،
ولی لب نَگشاید
شوق دیدار تو؟
آری،
باقیست.
ولی تا کی؟کجا؟
قلب بی‌طاقت من
تا چه روزی باید
بشنود کذب از من
که میایی امروز یا فردا؟
گیسوانم تا کی 
بشنوند این پیمان
که میایی یک روز
که ببافی آنها؟
ای خدایم لطفا
هر کسی یک روز گفت
انتظار شیرین است
ببرش در برزخ
که ببیند
چگونه
بال و پَر
میچیند‌
که بفهمد شوق دیدار حتی
میکشد
انسان را

عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : .
.
نقد این شعر از : مهدی بهار
بارها پیش می آید که اتفاقی خاص،رخدادی عاشقانه، شوقی بزرگ ، غمی جانکاه ، انتظاری بی پایان ، وصلی شیرین و ... هزاران اتفاق دیگر برای هر کدام از ما اتفاق بیفتد.عکس العمل هرکس به فراخور ذهنیات وی میتواند متغیر باشد و هر کس به طریقی آن لحظه را برای خود خاطره کند.
دوست عزیزمان "وصال تبریزی از گیلان" که بسیار جوان هستند و انگار تازه قلم به دست گرفته اند ، ترجیح داده اند که با دست به قلم شدن و روی آوردن به شعر این لحظه هارا ثبت کنند.
و این انتخاب در این روزگار اتفاقی بسیار مثبت و بزرگ است.
"انتظار" گستره ای بزرگ از ادبیات ما و جهان را به خود اختصاص داده است و سرایش شعری در این گستره ،از طرفی دست شاعر را برای خلق مضامین زیبا و ماندگار باز می گذارد.
از طرفی دیگر در رقابت با بزرگان ادبیات باید تلاشی سخت انجام گیرد.

نکته مهمی که در این نوشته به چشم می خورد( به عنوان نوشته ای که سراینده اش تازه دست به قلم شده است) این است که ایشان به طرز درونی و جوششی وزن را تا حدودی می شناسند. و در جای‌جای این متن بندهایی که وزن درستی دارند به چشم میخورند:


" روزها از پس هم میگذرند"

"شوق دیدار تو اما باقی‌ست"

" اشک‌ها در پیِ پیشی از هم"

" خواب شب در پِی دلتنگی تو"

اینها نمونه هایی هستند که وزن درستی دارند.
دیگر جاهایی که وزن شکسته شده با اندکی مطالعه و کوشش قابل رفع میباشد.
در ابتدای کار پیشنهاد من به ایشان اینست که با شعر کلاسیک( غزل و دوبیتی و رباعی و مثنوی و چهارپاره و مخمس و مسمط و... ) آغاز کنند. چرا که الفبای ادبی ایشان را قوت بخشیده و باعث شناخت وزن بیرونی واژه، و در نتیجه وزن درونی واژگان میشود.
برای این کار ایشان بایستی با مطالعه دقیق شعرای معاصر و شناخت قالبهای شعر و وزن و عروض ، اطلاعات و گستره ی کلامی خود را افزایش دهند تا بتوانند با آگاهی بیشتر و بهتر ، دقایق زیبا و ماندگار بیافرینند.
نکته مهم دیگری که بعد از شناخت وزن و عروض و قافیه ، و قالبهای ادبی برای یک شاعر شدن مهم است اینست که شاعر به این نکته پی ببرد که باید به زبان خود تکلم کند فعل و فاعل و مفعول و قید و... را درجای خود استفاده کند.درواقع زبان شعر او نشان دهنده تسلط او بر زبان معیار( زبان رسمی و کتابی معاصر) می باشد.بعد از این شناخت شاعر بایست بارها و بارها شعر خود را بازنویسی کند و با نقد شعر خویش ایرادهای آن را رفع کند.
بعنوان مثال میتوان این قسمت را :

خواب شب در پِی دلتنگی تو
شوخی‌ای غمگین است

با کمی دقت بیشتر به این شکل نوشت:

خواب شب در پی دلتنگی تو
شوخی ی غمگینی ست

چرا که آمدن دو مصوت بلند ای پشت سر هم آوایی نامانوس ایجاد می کند و در ادب مارسی مصطلح نیست.

بقول حضرت صائب که میفرماید کسی شاعر است که ده‌ هزار بیت شعر حفظ باشد.
حالا نه اینکه شاعر جوان ما حتما ده هزار بیت شعر حفظ کنند.اما خود مطالعه دقیق این تعداد بیت به افزایش آگاهی از فنون شعری و وزن و قافیه و ردیف ، کمک شایانی می کند.
برای شروع کتابهای:
" عروض و قافیه " دوره دبیرستان
کتاب " آرایه های ادبی " دوره دبیرستان
و غزلهای شعرای معاصر
کمک بسیاری به ایشان خواهد کرد.
امیدوارم با مطالعه و شناخت بیشتر ادبیات و فنون ادبی در آینده شاهد اشعار خوب و زیبای ایشان باشیم.
همانطور که گفتم نویسنده ذوق و جوشش خوبی دارد.که بایست با کوشش در پرورش این استعداد خود و اشعار خود را یاری کرده و اتفاقات زیبایی در شعر رقم بزنند.

منتقد : مهدی بهار

متولد هفتم تیرماه۱۳۵۹ شاعر،ترانه سرا ، منتقد ، ویراستار و خواننده شروع فعالیت ادبی از سال ۱۳۷۷ کارشناس ادبیات



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.