توجه به جزئیات مهم است




عنوان مجموعه اشعار : آرزوی شهاب
شاعر : شهاب مهری


عنوان شعر اول : اعدام نمادین

پیکِ غفلت را فقط سنگین و سنگین میکنم
زنده ماندن بی تو را هر روز تمرین میکنم

تکه‌های خنده‌ام را باز چسباندم بهم
دیگران را با همین لبخند، غمگین میکنم

موجِ مویت عاشقِ ماه‌ست؟ پس فهمیده‌ای
صبح و شب خود را چرا بالا و پایین میکنم

(بی تو) چشمم برق زد... خود را به جرمِ لغزشم
چون چراغی مُرده اعدامِ نمادین میکنم

راهِ مقصد، نقش بسته روی پیشانیِ من
دارم اسبِ مرگ را با دستِ خود زین میکنم



عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : .
.
نقد این شعر از : آرش شفاعی
شما آیندۀ خوبی در غزلسرایی دارید و باید تمرین و مطالعه برای ارتقای سطح شعری‌تان را جدی‌تر بگیرید تا از این مرحله، به سرعت عبور کنید. با توجه به استعداد شاعرانه‌تان، در آینده شعرهای خوبی از شما خواهیم خواند. برای نیل به این هدف، باید توجه و دقت خود را به ریزه کاری های زبان و تصویر بیشتر کنید. همین دقت در جزئیات است که باعث تفاوت سطح شاعران می‌شود. ببینید در همان اولین مصرع شعرتان سروده اید:
پیکِ غفلت را فقط سنگین و سنگین میکنم
در حالی که نحو درست این جمله این است: فقط سنگین و سنگین تر می‌کنم. همین که صفت دوم مانند صفت اول آمده است، باعث شده است زبان شعر افت کند و این اتفاق در همان ابتدای شعر افتاده است.
شما خوشبختانه توجه خوبی به تصویر دارید اما برخی تصویرهایتان چفت و بست دقیقی ندارد و مخاطب دقیقاً متوجه وجه شبه تشبیهات شما یا معنای تعبیرهایتان نمی‌شود.
مثلاً گفته‌اید:
تکه‌های خنده‌ام را باز چسباندم بهم
دیگران را با همین لبخند، غمگین میکنم
بیت از نظر زبانی بیت خوبی است اما این سؤال برای مخاطب وجود دارد که چرا باید از دیدن این لبخند، غمگین شد؟ آیا منظورتان این بوده است که دیگران می فهمند لبخند من واقعی نیست و برای همین غمگین می‌شوند؟ اگر منظور این باشد که به هم چسباندن تکه‌های خنده، معنای غیرواقعی بودن آن را نمی‌رساند. باز گفته اید:
موجِ مویت عاشقِ ماه‌ست؟ پس فهمیده‌ای
صبح و شب خود را چرا بالا و پایین میکنم
خواسته اید با استفاده از تصویر جذر و مد تصویری بسازید و تلاش خوبی هم در بیت دیده می‌شود اما اصولاً چرا موج موی یک نفر عاشق ماه است؟ می‌دانم که منظورتان از ماه، روی مخاطب شعر است اما بازهم سؤال اینجاست که چرا موی یک نفر باید عاشق روی خود همان یک نفر باشد؟
یا مثلاً در این بیت :
(بی تو) چشمم برق زد... خود را به جرمِ لغزشم
چون چراغی مُرده اعدامِ نمادین میکنم
اصطلاح اعدام نمادین از کجا آمد؟ کدام اعدام نمادین در شعر تصویر شده است که مخاطب شعر را به درستی بفهمد؟
اگر به این جزئیات دقت کنید شعرتان از اینکه هست، بهتر می‌شود.

منتقد : آرش شفاعی

شاعر، منتقد و روزنامه نگار. متولد 1354 در مشهد، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه قدس.



دیدگاه ها - ۱
حامد رضاپور جمور » یکشنبه 17 اسفند 1399
با عرض و سلام ادب از خواندن شعر بسیار لذت بردم...همچنین نکته های ناقد گرامی آموزنده بود... درود بر هر دو عزیز

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.