يك قدم از تو، يك قدم از من




عنوان مجموعه اشعار : سکوت
شاعر : محمد لطیف پور


عنوان شعر اول : سکوت
روزها می گذشت و راز دلم
با سکوتی غریب توام بود
چشم در چشم هم،به هم نزدیک
یک قدم،تا یکی شدن کم بود

یک قدم از تو ، یک قدم از من
یک اشاره تا سرایِ آغوشت
روزها می گذشت و شاید هم
لحظه لحظه،شدم فراموشت

روزها می گذشت و قفلِ دلت
با صدایی شکسته تر می شد
این طرف هم ،تمام حرفِ دلم
حبس در سینه ،بسته تر می شد

روزها می گذشت و قامت تو
مثل سروی کشیده تر می شد
شب که می شد ز ضربه های فراق
قامتِ من خمیده تر می شد

روزها می گذشت و قصه ی ما
بی سرانجام بود و نامعلوم
شعرِ من را چگونه او می خواند؟
کی شدم من ز خاطرت معدوم ؟

روزها می گذشت و آخر آن
سهم من از تو این عبارت بود
((ای دریغ و حسرتِ همیشگی)) ام*
کاش راهی بسوی وحدت بود
.
ترس یا شرم؟ ، شاید غرور بود!
علتِ آن سکوت را نمی دانم!
من که هستم؟!سوال سختی نیست!
عاشقت بودم و دوباره می مانم


#محمد_لطیف_پور
*مصرع از استاد #قیصر_امین_پور
.

عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : .
.
نقد این شعر از : انسیه موسویان
اي كاش از آقاي لطيف پور شعرهاي بيشتري داشتيم تا با زبان و بيان ايشان بهتر آشنا مي شديم اما اكنون قرار است نگاهي به شعر «سكوت» ايشان بيندازيم.شعري كه در قالب چهارپاره سروده شده است. چهارپاره اي در 7 بند و با وزني كوتاه كه تنها عنصر بارز و غالب آن را مي توان«عاطفه و احساس» دانست. در بررسي و نقد هر شعر ابتدا بايد ديد كه آيا چهارچوب اصلي شعر رعايت شده و آيا شاعر اصول و قواعد ابتدايي هر قالب را مي شناسد و رعايت مي كند يا خير. اين شعر در قالب چهارپاره است و بر اساس اصول اين قالب، شاعر مي بايد در هر بند (مصراع هاي دوم و چهارم يا گاهي اول، دوم و چهارم) قافيه به كار ببرد كه اينجا شاعر اين اصل را رعايت كرده است. قالب چهارپاره هم چنين از وزن عروضي بهره مي برد. بنابراين بايد به درستي يا نادرستي و قوت و ضعف وزن آن نيز توجه داشت؛ نكته اي كه در اين شعر مشاهده نمي شود و از 7 بند، 4 بند دچار اشكالات فاحش وزني هستند.به نظر مي رسد آقاي لطيف پور هنوز در گام هاي نخست سرودن قرار دارند و با اين كه كمتر ازسه سال از آغاز شاعري ايشان مي گذرد، در اين زمينه تجربه ي اندكي دارند. به درستي نمي دانيم مطالعات ايشان در چه حدي است و چقدر شعر شاعران كهن و معاصر را خوانده اند و به خاطر سپرده اند( البته تضمين سطري از شعر زنده ياد قيصر امين پور مويد اين مطلب است كه لااقل با شعر قيصر عزيز آشنايي دارند) اما اين كافي نيست و براي تسلط بر وزن و قافيه و زبان و ساير عناصر شعر، مطالعه ي فراوان و تمرين مستمر لازم است. خواندن دقيق و مداوم شعرهاي كلاسيك_چه از شاعران كهن چه از شاعران امروز_ و حفظ كردن و به خاطر سپردن شعر، مي تواند به ايشان كمك كند تا به شكل سماعي(شنيداري) با وزن آشنا شوند و بتوانند اشكالات شعر خود را برطرف كنند. از سوي ديگر مطالعه ي كتاب هايي كه قواعد وزن عروضي را به زبان ساده آموزش داده اند نيز كمك مي كند تا به شكل تخصصي با اين اصول و قواعد آشنا شوند. در اين زمينه مطالعه ي كتاب «عروض و قافيه» از دكتر «محمد تقي وحيديان كاميار» را _ چنانچه تا كنون مطالعه نكرده اند_ به ايشان توصيه مي كنم. هم چنين تمرين مداوم، نوشتن و نوشتن و خط زدن و اصلاح كردن، خواندن شعر با صداي بلند و تمرين هايي از اين دست نيز در اين زمينه مفيد خواهد بود.
درباره ي ساير ويژگي هاي شعري ايشان در فرصت هاي آينده صحبت خواهيم كرد.

منتقد : انسیه موسویان

متولد اول مرداد 1355 در مشهد كارشناس زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه فردوسي مشهد كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه علامه طباطبائي شاغل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سمت کارشناس مسئول ادبیات کودکان و نوجوانان از سال 1374 تا کنون



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.