نقدها

آقای ضیائی‌فر، طبق گفتهٔ خودشان، در آغاز راه سرودن هستند و خوب است که قبل از صحبت دربارهٔ آثارشان، هم به ایشان خوش‌آمد بگوییم و هم مواردی را یادآوری کنیم. اول این که کار سرودن، کاری کاملاً جدی است و امکان ندارد بدون ...
شعر يك كل واحد است. يك ساختار زنده ي پويا كه هر جزء آن جزء ديگر را كامل مي كند و در نهايت به يك پيكره ي واحد و منسجم تيديل مي شود. در يك شعر موفق و كامل، همه ي عناصر شعر اعم از زبان، آرايه هاي ادبي، انديشه، عاطفه و احساس و ...در ...
این شعر، با توجه به اشاره‌های روایی که در بعضی سطرهایش هست، به نظر می‌رسد بر اساس یک رویداد عاطفی سروده شده باشد یا دست کم مخاطب این برداشت را دارد، اما از جهتی، شاعر در انتخابِ قافیه توجه چندانی نداشته است. شاید تنها ...
از ویژگی‌های قابل توجه این سه غزل، انسجام و یک‌دستی فضای ذهنی هریک از غزل‌هاست. غزل دوم البته به روایت نزدیک شده است و دو غزل دیگر تقریبا برخوردار از فرم ذهنی و انسجام در فضای فکری هستند. شاعر اگر در غزل‌ها به جزییات ...
در این یادداشت، به مرور نقادانه ی سه غزل خواهیم پرداخت. در آغاز باید عرض کنم که با توجه به سن و سال شاعر، شعرها بسیار بسیار خوب و قابل قبول هستند ولی با عنایت به این که هدف شاعران از ارسال شعرشان برای این پایگاه، نقد آن ها و ...
هنرمند عرصه‌ی مکتوب، در پی کشف دوباره‌ی پدیده‌ها و مصداق «فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم» است. پس از دیگرگونه دیدن نوبت به ساخت می‌رسد. البته این طبقه‌بندی صرفاً برای فهم بهتر موضوع است وگرنه در عالم عمل همه ...
جدیت، جستجوگری و نقدپذیری آقای اسحاقیان باعث شده است که بتوانند در مدتی کوتاه، راهی طولانی را طی کنند و نویدبخش آینده‌ای روشن برای دوستداران غزل باشند. نکته‌سنجی و دقت در جزئیات (که موفق‌ترین نمونه‌هایش را در شعرهای ...
خانم علیزاده گرامی، علاوه بر این غزل، سروده‌های قبلی‌تان را هم که برای پایگاه فرستاده بودید و در نوشته‌های همکارانم نقد شده بود، مرور کردم. با توجه به آثاری که از شما خواندم، می‌شود گفت که تقریبا در مقدمات سرودن مشکل ...
پیش از این هم در همین پایگاه محترم نوشته شده بود و لازم است عیناً تکرار شود که زبان در تمام ساحت‌های زندگی انسان به گونه‌ای ریشه دوانده که روابط میان انسان‌ها را شکل داده و شالوده‌ی شکل‌گیری بسیاری از نهادها بوده است. ...
شاعر این شعر، شعرهای فراوانی را در همین سایت در معرض نقد قرار داده است که نشان از بسیار سرودن دارد. بسیار سرودن خوب است اما به تنهایی لزوماً کمکی به بهترسرودن نمی‌کند مگر آن که با رفعِ ایرادهای قبلی همراه باشد و یا پویایی ...
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم انداخت بر سه شعر؛ سه غزل که از یک منظر کلی، از فضای تغزلی به دورند و اگر هم بخواهیم آن ها را به صفتی موصوف کنیم، باید بگوییم که شاعر در آن ها گوشه ی چشمی به اعتراض اجتماعی (با بیانی شیرین ...
آن چه زيبايي هاي منتشر در اين شعر را به خطر مي اندازد هيچ چيز و هيچ كس جز خود شاعر نيست. در واقع براي من اين گونه احساس مي شود كه شاعر به آن چه كه از آن مي توان به عنوان ارزش هنري و خلاقيت ادبي ياد كرد مطلع نيست و همين بي ...
تاکنون چهار سری از آثار جناب عابدینی در پایگاه نقد شعر، بررسی شده و همکارانم به نکات مهمی دربارهٔ شیوهٔ کار ایشان اشاره کرده‌اند. ضمن اینکه مرور دوبارهٔ نقدهای گذشته را به ایشان توصیه می‌کنم، تلاش خواهم کرد مواردی را هم ...
شعرهایی که از آقای «حسن حسینی» پیش روی ماست، تلاشی است برای سرودن شعرهایی با حال و هوای زبان و فضای شعر امروز در قالب نیمایی. شاعر سعی کرده است با استفاده از ظرفیت قافیه ها، موسیقی شعرش را ارتقا بخشید: از دشت خون و آه بی ...
غزل و تقریبا هر شعر موزون و مقفایی معمولا از منظر موسیقی (وزن، ردیف و قافیه) محل آسیب است همچنان‌که از همین محل نیز می‌تواند سکوی اوج گرفتن و برجستگی‌یافتن باشد. هرگاه یکی از عوامل موسیقایی مانند قافیه، مهار ذهن شاعر را ...
آقاي فردوسي، يك قطعه ي دو بيتي سروده اند و به هنرمند فقيد اصفهاني مرحوم « ارحام صدر» تقديم كرده اند. معمولاً وقتي يكي از شخصيت هاي بزرگ ادبي يا هنري را از دست مي دهيم در مدت زمان كوتاهي، اشعار زيادي در سوگ آنها سروده مي ...
هنرمند با چشم خود به جهان می‌نگرد و پس از این‌که پدیده‌ها از غربال وجودش گذشتند و رنگ و لعاب او را گرفتند در متن منعکس می‌شوند. وقتی بدون نگرش و آگاهی کافی سعی می‌کنیم که ادبی بنویسیم در بسیاری از مواقع نتیجه، موجودی ...
البته اینکه اين تجربه‌ها سروده كسي است كه 21سال دارد و كمتر از 2سال است كه مي‌سرايد را باید در نظر داشته باشیم اما در جاهایی از این سه سروده به نظر می‌رسد که آقای عربی قدری در به‌ پایان ‌رساندن سروده‌هایش عجول است و به ...
در این یادداشت به نقد سه شعر از دوست شاعرمان ـ یک چهارپاره، یک قطعه و یک چهارپاره ی محاوره ـ خواهیم پرداخت. چهارپاره ی نخست، فضایی حدیث نفسی دارد. در خلال نقد آن بیشتر در این باره حرف خواهیم زد که: با آن که می توان با توصیف ...
كم توجهي شاعران به ضرورت تقطيع درست شعر سپيد كه مي تواند متضمن درست خواني و درست فهمي شعر باشد، محل توقف است. هم چنان كه در توليد آثار كلاسيك بي توجهي به وزن عروضي و شكل قراردادي اثر، مي تواند محل اعتراض ادبي باشد، بايد به ...
بارها گفته ایم و نوشته ایم و خوانده ایم که یکی از ویژگی های شعر امروز، حفظ و رعایت محور عمودی است. شعری که براساس بیت ها و یا سطرهای منفرد، پراکنده و بی ارتباط ایجاد شده باشد؛ ممکن است زیبا و خواندنی باشد اما شعر امروز نیست. ...