نقدها

اين سه سروده، اولين آثاري‌ست كه همراه گرامي شعر، آقاي روح‌الله سيف براي پايگاه نقد فرستاده‌اند؛ بنابراين آنچه در مورد سروده‌هاي ايشان و ظرفيت‌هاي موجود در آنها نوشته مي‌شود، محدود به همين سه اثر است؛ قطعا ايشان در ...
کار شعر چیست؟ همین که می‌تواند دنیایی خلق کند که رؤیاها و آرزوها در آن اتفاق بیفتند و واقعی شوند، همین که کلمه‌ها و واژه‌ها آن‌قدر جان می‌یابند که در عالم تأثیر بگذارند و سرنوشت شاعر را عوض کنند، همین که دستی که شاعر ...
فرض کنید می خواهیم برای مسابقات لیگ دسته دو، تیمی را آماده کنیم و به فکر برگزاری دیدار تدارکاتی هستیم. اگر برای این کار یکی از تیم های دسته یک را انتخاب کنیم، احتمالاً دو سه گل می خوریم و یک گل هم می زنیم. در این صورت خط ...
دو بیت از دو رباعیِ اول می‌خواهند مکمل هم باشند؛ یعنی باید باشند ولی آیا این‌گونه است؟ «دیروز به آرزوی من خندیدی (دیروز خواست و تلاش مرا ندیده گرفتی) «امروز به آرزو رسیدم، دیدی؟» (تلاش کردم و موفق شدم؛ خواستن توانستن است) ...
«با سلام و عرض ادب واحترام، لطفا جانانه نقد بفرمایید» وقتي دوست همراهي جمله‌ي بالا را در كادر «پيام شاعر براي منتقد» نوشته باشد، يعني انتظار دارد بدون هرگونه تعارف و ملاحظه‌اي زير و بم كارش ديده و سنجيده شود تا بتواند ...
آن چه كه مي تواند وجه مصالحه ي من و اين شعر از دوست عزيزم جناب «مهدي محمدي» باشد، اعتنا به نقد و نظراتي است كه پيش از اين به او توصيه شده بود. در مواجهه ي پيش از اين از او خواسته بودم كه شعرش صرفاً محل عواطف و احساسات نباشد و ...
از آقای سیدصادق خاموشی تا کنون چندین نوبت شعر برای نقد به پایگاه ارسال شده است. این خود نشان از علاقمندی شاعر به یافتن اشکالات کار و همچنین پیدا کردن راه‌های جدید در نوشتن است. با خواندن این سه شعر به این نتیجه می‌رسیم که ...
در این یادداشت با هم مروری منتقدانه خواهیم داشت بر سه شعر؛ سه غزل. بگذارید بی مقدمه سراغ خود شعرها برویم و سطر به سطر بخوانیم شان. شعر با تصویری توفانی و تأثیرگذار آغاز می شود؛ سرشار از فریاد بودن ولی دهانی برای فریاد زدن ...
شعر «اندوه بی‌بال و پر» از شاعر جوان خانم علی‌پور، نشانه‌های قابل توجهی از ذوق و استعداد ایشان دارد. شروع قدرتمند، زبان سالم و بی‌خدشه‌ای در شعر را نمایان می‌کند و البته نگاه مخاطب را نیز در سطحی بالا به انتظار ابیات ...
شعری که «مادر» نام گرفته است حاصل جمع دو خبر است. خبر اول اینکه «حلالم کنید» آخرین جمله ای بود که از تو شنیدیم و خبر دوم اینکه بعد از آن ما فقط صدای لالایی مدام مادرت را می شنویم. هر دو خبر را به شهید می دهیم. از خبر اول خود ...
دوست خوش ذوق پايگاه نقد، آقاي زرنقي، دو غزل زيبا فرستاده اند. غزل هايي كه به خوبي معرف شاعرند و نشان مي دهند او مراحل مقدماتي سرودن شعر كلاسيك را پشت سر گذاشته و همان گونه كه ساير همكاران منتقد، پيش از اين اشاره كرده اند به ...
ابتدا درودتان میگویم غزلی نسبتا بلند با افاعیل دوری (اصطلاحاً)مفعول فاعلات مفاعیلن (مربع) از شاعر جوانی از دیار عشایر نجیب کهگیلویه و بویراحمد در معرض نقد قرار گرفته است. غزلی که اتفاقاً حرفهایی برای گفتن دارد و ...
اگر بخواهم شعرهاي پيش رو با آن چه كه در توصيه هاي پيشين خود به شاعر داشته ام، مقايسه كنم تفاوت و تمايز چنداني نخواهيم يافت اما آن چه كه مي تواند اسباب اميدواري قرار گيرد، نوعي تغيير رفتار زباني در شعر جناب تبريزي است كه به ...
در شعر اول و دوم، نوعی ایجاز وجود دارد، یعنی شاعر بعضی حرف‌ها را نگفته است و شاید این ایجاز، که خودش از ویژگی‌های مهمِ شعری‌ست، برای برخی مخاطبان، مخلِّ کلام به حساب بیاید، به همین دلیل، تردید پیش می‌آید که آیا این ...
این اولین نوبت ارسال شعر از سوی آقای علی رضایی‌پور برای پایگاه نقد است اما در مشخصات شاعر می‌بینیم که سابقهء ایشان بیشتر از پنج سال است. در کل شاعر بر ابتدائیات شعر کلاسیک تا حدود بسیار زیادی مسلط است. وزن و قافیه را ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر یک غزل. با غزلی رو به رو هستیم با دغدغه‌های اجتماعی و به عبارت دیگر (لااقل به خاطر گریزش به خاورمیانه در انتها) سیاسی. با آن که رویکرد محوری این شعر، اعتراض و انتقاد اجتماعی ...
همراه خوب پايگاه نقد آقاي مهردا تبريزي، دو شعر زيباي شما را خواندم و به ذوق و قريحه ي سرشار شما آفرين گفتم. در شعر نخست، يك روز باراني پاييزي را در هایدلبرگ توصيف كرده ايد: " با آتش نرم و لطیفی که در شاخسار درختان می سوزد" ...
شعرتان بین نگاه حقیقی و مجازی سرگردان است. وقتی می‌گویید «کارگرها سنگ‌ها را با ماشین تکه‌تکه می‌کنند» از فضایی حقیقی سخن می‌گویید اما وقتی می‌گویید «كارگرها اما وقتي خودشان با همان ماشین‌ تکه‌تکه می‌شوند» یعنی چه؟ ...
همراه گرامي پايگاه نقد شعر، آقاي محمدمهدي هرمزي! علاوه بر اين سه رباعي، سروده‌هاي ديگري را هم كه در نوبت قبل براي پايگاه فرستاده بوديد و به قلم دوست شاعر آگاهم آقاي محمدجواد آسمان نقد شده بود، خواندم. پيش از هر چيز بايد ...
در شعرهای «رحمت الله رسولی مقدم» میل به نوجویی همیشه دیده می شود و این فارغ از ضعف و قوت شعرهایش یک امتیاز خیلی خوب برای شعر اوست. پس تا اینجا من موضعم را روشن کردم که با هرگونه نوجویی و به حنگ کلیشه های مرسوم رفتن، هیچ ...
در این یادداشت با هم مروری خواهیم داشت بر سه غزل. غزل نخست، یک غزل کوتاه چهاربیتی ست با وزن سه «مفاعیلن». حقیقت این است که در این غزل عاشقانه که از آن بوی فراق می آید، فقط ابیات اول و آخر اندکی خوب از آب درآمده اند. از بیت اول ...