نقدها

در شعر نيمايي آن چه كه بيش از شكل ديداري شعر اهميت دارد، شكل ذهني شعر است. عرصه اي كه شعر در آن اتفاق مي افتد و مخاطب را در كشاكش مفاهيم و ابداعات اقناع مي سازد. دكتر براهني در توصيف اين شكل چنين نوشته است كه: «شکل ذهنی، ...
آقاي هرمز آسوده، پيش از اين چند دوبيتي ارسال كرده بودند. نقدهاي خانم جعفري و آقاي جلال پور را بر دوبيتي هاي ايشان خواندم. به نكته هاي دقيق و ريزي اشاره كرده بودند. اين بار سه رباعي فرستاده اند. هر سه رباعي داراي ساختار و ...
هر سه اثر را چند بار خواندم و باید بگویم به همان نسبت که برخی ویژگی‌های مثبت تجربه‌هایتان امیدوارکننده است، برخی کاستی‌ها و لغزش‌ها، تعجب‌انگیز است؛ خصوصا که در مشخصات شما سابقه بیش از 5سال درج شده است. در این موارد، ...
در پیامی که شاعر برای منتقد در ضمیمۀ شعر ارسال کرده، در مورد نقد ترانه پرسشی داشته، بنابراین نقد را با پاسخ به همین پرسش آغاز می‌کنیم: ترانه و شعر محاوره، اگرچه در ظاهر شبیه به همند، اما صاحبنظران ترانه و موسیقی، اکثراً ...
شعر سطحي به موضوع و محتواي آن ارتباطي ندارد . شعر سطحي شعري ست كه يك خوانش بيشتر نداشته باشد . خوانش يكه ، متن را به شعاري بزك كرده تبديل مي كند . متني كه مي كوشد مخاطب تاويلي جز تاويل مدنظر او نداشته باشد و سر راست به همان ...
سرودن شعر در قالبی موزون، با شکل معمول و رایجِ غزل، در آغاز مسیر سرایش برای شاعری که کمتر از دو سال تجربه‌ای در این کار داشته باشد، به طور معمول و طبیعی، آفرینش غزل‌هایی با ویژگی‌های مشترک خواهد بود. در ابتدا شاعر مشغول ...
شعرهایی از «علی صادقی» را که می خوانیم، متوجه می شویم که او در سروده هایش به استفاده از اسطوره ها، قصه ها و افسانه ها علاقۀ زیادی دارد. دربارۀ تفاوت های این مفاهیم بسیار می توان گفت و ما فعلاً قصد ورود به این بحث را نداریم. ...
عاشقانه نويسي يا عاشقانه سرايي در اين سرزمين كار ساده اي نيست . تقريبا اكثريت قريب به اتفاق اشعار فارسي در قرون پس از اسلام را مي توان داراي زيرساخت يا روساخت تغزلي دانست . شعرهايي كه اساسا عاشقانه محسوب مي شوند زيرساخت و ...
شاعرانگي متن مدبون و معلول خيال است اما آيا هر خيال پردازي را مي توان منتج به شعر دانست ؟ سه شرط را براي اين نتيجه مندي مي توان در نظر گرفت : ساختار منطقي و باور پذير تخيل جاافتادن آن در كليت متن و نقش ارگانيك آن در تشكل ...
در این یادداشت به بررسی منتقدانه ی سه غزل از دوست شاعر کرمانی مان آقای اسماعیلی خواهیم پرداخت؛ چنان که خواهیم دید، اغلب نا دل نشینی هایی که در برخی از فرازهای این سه شعر مشاهده می شود، به «زبان» باز می گردد. در این باره و ...
در نگاه کلی اولیه و با توجه به مشخصات سراینده، باید گفت که به نظر می‌رسد آقای مهدی‌زاده با اندکی دقت و وسواس بیشتر، می‌تواند با فاصله قابل‌توجهی، بهتر از این بنویسد. بیشتر لغزش‌ها و کاستی‌هایی که در سه اثر ایشان دیده ...
هر سه شعر، با این که زبانی بسیار صمیمی و امروزی، و نحوی نسبتاً روان دارند و پر از تصویرند و دارای نوعی روایت‌پردازیِ نسبتاً موفقند و روایت‌هایی از رنج و گلایه را بازگو می‌کنند، آنچنان باعث همراهیِ مخاطبِ سخت‌گیر شعر ...
«جلوه‌نمایی» و «چله‌نشینی»؛ دو کلمه در آغاز دو بیت آغازین شعر دوم، برای رعایت صحیح وزن، تلفظی غیرصحیح خواهند یافت و لاجرم باید «ه» غیرملفوظ در این دو کلمه با تلفظ کامل ادا شوند. جز این دو مورد، و یک مورد مشابه در بیت پنجم ...
شعر «فرزند شرعي» زباني كهن گرا و باستان گرا دارد درست بر خلاف دو شعر ديگر . «سعيد تابان» هنوز به زباني تثبيت شده براي شعرش نرسيده است . در شعر «فرزند شرعي» برخورد سمبليك با عنصر شب اساس شعريت متن قرار گرفته است . با اين حال ...
در این فراز، نگاهی منتقدانه خواهم انداخت بر غزلی دینی از شاعری که پیش از این هم شعری از او خوانده بودم و یادداشتی هم بر شعرش نگاشته بودم؛ آقای ملک محمدی، شاعر جوان تهرانی که با وجود تنها سه سال سابقه ی شاعری، شعرش کیفیت ...
عنوان مجموعه اشعار : بوسیدمت و تمام شدی عنوان شعر اول : عشق من و تو ذره های یک تن بودیم در سال‌های دور جدا افتاده در فرسایشی تدریجی فرقی نمی‌کند در کدام تن متبلور شویم یا کدام قرن خواستنمان تمام نمی‌شود عشق اتفاق ...
هر سه شعر، با وجود نکاتی که قابل تجدیدنظرند و به آن‌ها اشاره خواهد شد، برای شاعری که بسیار جوان و سابقۀ شاعری‌اش هم کمتر از یک‌سال است، می‌توان گفت در حد بسیار خوبی سروده شده‌اند، یعنی هر سه غزل، در حیطۀ غزل امروز (با ...
سه شعر از خانم هما توكلي پور خواندم. شعر اول در قالب غزل، شعر دوم در قالب چهارپاره و شعر سوم در قالب مثنوي سروده شده است. پيش از اين نيز ايشان اشعاري در قالب نيمايي، چهارپاره و غزل ارسال كرده بودند. وجه مثبت اين تنوع طلبي در ...
شعر تنها بيان حس نيست كه حاصل آن متني نثري و سطحي و احساساتي و سانتي مانتال خواهد بود . شعر بيان نامتعارف يك داستان يا يك خاطره هم نيست چرا كه در آن صورت متني فاقد تخيل شاعرانه ، صرفا با بياني شاعرانه مثلا موزونيت يا پله ...
آقای ولی زاده غزلی برای نقد فرستاده اند با وزنی کوتاه و قافیه ای حدوداً مشکل؛ مشکل از این جهت که کلمات هم قافیه اش در زبان فارسی چندان پر شمار نیستند و به قوافی به کار رفته توسط شاعر، شاید فقط بتوان چند قافیه ی دیگر افزود و ...
پیش از هر چیز بایستی عنوان کرد حرکت به سوی یکدستی در نوع بیان، بهره‌گیری از بیان معیار در سرایش و منطق در توالی رخدادها در هر سه متن به چشم می‌خورد و از ویژگی‌های مثبت متن‌های پیش روست؛ البته مواردی هم وجود دارند که دقت ...