نقدها

شعر اول مسمط است، شکلی از شعر که در آن شاعر آزادی بیشتری برای تغییر قافیه و ردیف دارد. همین آزادی گاهی باعث می‌شود که بعضی شاعران فقط به آوردنِ سطرهای هم‌قافیه اکتفا کنند و سطرِ میانِ بندهای مسمط را نیز گاهی بی‌ربط به ...
با مروري بر سروده‌هاي آقاي شهودي مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه ايشان نه‌تنها چند سال‌ است كه سرودن را مشق مي‌كنند بلكه در اين چند سال، سروده‌هاي ديگران و حتي قدما را هم مطالعه كرده‌اند؛ البته شايد هم فارغ‌التحصيل ...
آقای اسماعیلی، کمتر از دو سال است که به سرودن شعر می‌پردازند اما به گواهی همین کار می‌توان گفت که در این مدت کوتاه، مسیری قابل قبول را طی کرده‌اند. با وزن و قافیه -که از مقدمات سرودن شعر موزون است- آشنا شده‌اند، به روابط ...
این نوع شعر در ادبیات ما «متل» نامیده می‌شود که جزء ادبیات عامیانه است که البته گاهی بزرگان ادبیات هم سراغ آن رفته‌اند مثل شعر «پریا» از شاملو که ایشان به نوعی دیگر رفتار کرده‌اند زیرا اغلب از متل‌های رایج استفاده ...
شاید خیلی ها در نگاه اول فکر کنند سرودن شعر سپید از شعر موزون و مقفی راحت تر است. دلیل این تصور این است که آموختن قواعد وزن و قافیه برای بسیاری از کسانی که در ابتدا وارد حوزۀ شعر می شوند، سخت و زمان بر است. این قواعد البته ...
در این یادداشت، با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه غزل. در همان نخستین مصراع از غزل نخست، می توان فقدان «را»ی مفعولی در «همین که چشم گشودم سراغ عشق [را] گرفتم» را به ضمان سوابق کاربردش در شعر کهن فارسی (و البته در نزد ...
در قسمت مشخصات شاعر، می‌خوانیم که آقای عارف حسینی 19 سال دارند ولی بیشتر از 5 سال سابقه شعر دارند. این یعنی شاعر از نوجوانی شعر نوشتن را آغاز کرده است. این اتفاق مبارکی است البته به شرطی که شاعر توانسته باشد با حضور در ...
این شعرها با توجه به سابقۀ بسیار کوتاه شاعر (کمتر از یک سال) شعرهای قابل تأملی‌اند، هم از نظرِ زبانِ شعر، که در اغلب سطرها و بیت‌ها روان و امروزی‌ست و به ندرت کهن‌گرایی دارد و هم از نظرِ صورِ خیال که تصویرها و توصیف‌های ...
دوست با ذوق! خانم حانيه عابدين نژاد نائيني، سه شعر از شما به دستمان رسيده است. سه شعري كه با توجه به سابقه ي كوتاه شاعري شما، نشانگر ذوق، علاقه و استعدادتان در زمينه ي سرودن است. شعر اول در قالب غزل سروده شده اما زبان ...
شعرهای «مهران عزیزی» را که می خوانیم، با شاعری رو به رو می شویم که دغدغۀ اصلی او نوآوری است. او سعی کرده است در همۀ غزل هایش خود را از محدوده ها و چارچوب های معمول، خارج کند و هر واژه، تصویر و فضای تازه‌ای را در سروده‌هایش ...
قبل از این گفته‌اند معشوق ما از زیبایی به‌سان ماه است! خیلی هم خوب! ما هم پذیرفته‌ایم و لذتمان را برده‌ایم، اما آیا این تشبیه هنوز قدرت اقناعی دارد؟ قدرت زیبایی‌شناسی چه؟ آیا جرقه‌ای در ذهن ما می‌زند و قادر است معشوقی ...
با توجه به آشنایی‌ای که با شعرهای احمد آوازه دارم باید بگویم که او یک طنزنویس خلاق است. معمولاً در شعرهای طنزش اتفاقات خاص و نویی می‌افتد. نگاهش به موضوعات هم از نظر محتوایی و هم از نظر فرم و قالب متفاوت و خاص است. در همین ...
در این یادداشت، با هم مروری خواهیم داشت بر سه شعر بسیار کوتاه از یک شاعر مستعدّ هفده ساله؛ شعرهایی که به تعبیر خود شاعر، از نخستین تجربه های او هستند. نخستین شعر، وزن عروضی دارد و پیداست که قصد شاعر از نوشتن آن، سرودن شعری ...
قبل از اينكه نوشتن اين كلمات را شروع كنم، نگاهي به تك‌تك آثار قبلي منتشرشده‌ي آقاي هادي قرباني در پايگاه نقد و بخشي از توصيه‌هاي دوستان و همكارانم به ايشان انداختم تا با فضاي تجربه‌هايشان بيشتر آشنا شوم و در كنار اين ...
«تو‌ معرکه‌ای... دست از سر تو نمی‌شود بردارم» رباعیِ اول با این حرف تمام می‌شود. ولی این واقعاً یک حرف عادی‌ست، و نه شاعرانه! تفاوتش با حرف‌های روزمرّه فقط وزن‌دار بودن آن است. البته بسیاری از عبارت‌های روزانهٔ ما هم ...
غزل هایی از شاعر خوب کرمانشاهی «مسعود کیانی» می خوانیم و از لذت غزل هایی عاشقانه و تازه و تر به شیرینی زبانی امروزین، سرشار می شویم. این غزل ها بخصوص از آن جایی طعم تازگی و حس خوبی دارند که شاعر در پرداخت آنها جزیی نگرانه و ...
دوست گرامي، آقاي قاضي جهاني، يك شعر نيمايي فرستاده اند. پيش از اين نيز يك شعر نيمايي ديگر و يك غزل به شيوه ي كهن ارسال كرده بودند كه دوستان منتقد، نكات خوب و دقيقي را در نقد آن ها نگاشته اند. شعر نيمايي «برزخ» را خواندم. وزن ...
در شعر اول، فضایی شبیه خواب شکل گرفته است، انگار شاعر دارد خوابی را تعریف می‌کند و شاید به همین دلیل است که بندها (و گاهی سطرهای یک بند) در این چهارپاره بی‌ارتباط به هم، به نظر می‌رسند، زیرا در خواب هم گاهی عناصری که به هم ...
اگر چه به طور قاطع نمي توان آثار جناب نظري را كاريكلماتور ناميد اما شباهت بسياري به آن دارند. اين شكل نوشتاري در اواخر دهه ي شصت و در دهه ي هفتاد گويندگان قابل توجهي داشت. بسياري از روزنامه و نشريات با اختصاص ستون هايي بدين ...
در این یادداشت، مروری نقادانه خواهم داشت بر یک مثنوی پر حس و حال و جان دار. هم ویژگی های وزنی و موسیقایی این شعر که منعکس کننده و القاگر شور و حال است، و هم اشارات صریح درونی اش نشان می دهد که شاعر در هنگام خلق آن حال خوبی ...
باخواندن این سه رباعی از آقای انتظارقائم به ظهور شاعری که دید خاص و نگاه تیزبین دارد، بسیار امیدوار شدم. ویژگی مهم هر سه شعر داشتن کشف و دید خاص است. کشف‌هایی که البته به دلایل متفاوت به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند. اما بر ...