اجرای درست بینامتنیت



عنوان مجموعه اشعار : سه روایت از یک ماجرا! (سپید)
عنوان شعر اول : روایت اول

به حرف پری مهربان گوش نداد
و قبل از نیمه‌شب به خانه برنگشت!

به خودش که آمد
نه جادویی در کار بود
و نه کفش بلورین
و نه شاهزاده‌ عاشقی که برای پیدا کردنش
دنیا را زیر پا بگذارد!

سین. قاف
زمستان 96
.
.

عنوان شعر دوم : روایت دوم

غصّه‌ نخور سیندرلا! 
اگر همه‌ دنیا هم پا توی کفشت کنند
آنچه قسمت توست
سهم دیگری نمی‌شود!

سین. قاف
آذر 98
.
.

عنوان شعر سوم : روایت سوم

قرن بیست و یک بود!
و جرّاحان پلاستیک، هر جنس بنجلی را به اصل تبدیل می‌کردند!

کفش‌های سیندرلا به پای هر کس و ناکسی اندازه می‌شد
و پرنس، هرگز سیندرلای واقعی را در ازدحام این آشفته‌بازار پیدا نکرد!

سین. قاف
آذر 98
نقد این شعر از : حمیدرضا شکارسری
«سمیرا قادری» شکل‌هایی مثال‌زدنی و جذاب از بینامتنیت را در سه شعر کوتاه خود به اجرا درآورده است . متن مادر یکی است : روایت سیندرلا. «قادری» در سه نوبت شاعرانه سه بازی دلچسب را با این روایت ترتیب می‌دهد. طی این بازی‌هاست که او در اصل روایت دست می‌برد و آن را دست‌خوش تغییر قرار می‌دهد و روایت خود را می‌سازد و تعریف می‌کند. این روایت‌های تازه در ارجاع به روایت مادر است که فهم و درک می‌شوند اما دیگر هرگز خود آن روایت نیستند. این چنین است که صناعت «قادری» از سطح تلمیح فراتر می‌رود و شکلی مدرن به خود می‌گیرد .
سیندرلای جدید، امید سیندرلای سنتی والت‌دیزنی را به ذهن مخاطب تزریق نمی‌کند بلکه واقعیت‌های تلخ زندگی را به صورت خواننده می‌کوبد. پیداست که شاعر روایتی فانتزی، کودکانه و کودک‌پسند را از طریق بینامتنیت به روایتی واقع‌گرایانه اما مخیل بدل کرده است.
ایجاز این شعرها نیز مدیون بینامتنیت است. انگار مخاطب بخشی از شعر را پیش از این شنیده یا خوانده یا دیده است و دیگر نیازی به خواندن مجدد آن ندارد .
با این همه، آن وجه اندرزگو و پندگونۀ اثر هنوز هم کم و بیش دیده می‌شود ولی غیرمستقیم‌تر و پنهان‌تر . گویا شاعر به تفاوت‌های روحی و روانی و عقلی کودکان امروز با کودکان قدیمی‌تر به خوبی واقف است. کودکم! مخاطبم! خوانندۀ من! جهان سیاه‌تر و تلخ‌تر و بی‌رحم‌تر از افسانه‌هاست، حواست جمع باشد! هیچ جادویی به کمک تو نخواهدآمد ...
نکتۀ آخر این که این بازی می‌تواند تا ابد ادامه یابد و ورژن‌ها یا نگارش‌ها یا صورت‌های متعدد و متفاوت دیگری هم از همین روایت تولید کند. تولیدی هنری که هیچ ربطی به تولیدات موزاییک‌وار صنعتی ندارد و می‌تواند مجموعه شعر یا بهتر است بگویم کتابی یکدست از شعرهایی بیافریند که همگی قطعاتی از یک پازل بزرگ بینامتنی محسوب می‌شوند .

منتقد : حمیدرضا شکارسری




دیدگاه ها - ۲
سمیرا قادری » دوشنبه 22 آبان 1402
از نقد و نظر شما استفاده کردم جناب شکارسری و سپاسگزارم.
حمیدرضا شکارسری » یکشنبه 01 بهمن 1402
منتقد شعر
ممنونم بزرگوار

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.